Szkoła Podstawowa w Dąbrowie Bolesławieckiej

Czytanie klasyki literatury buduje w dzieciach i młodzieży ciągłość pamięci, która z kolei buduje wspólnotę. Czytanie jednoczy pokolenia. I tak też stało się w Szkole Podstawowej w Dąbrowie Bolesławieckiej.

Narodowe Czytanie "Lalki" Bolesława Prusa rozpoczęło się przywitaniem gości przez dyrektor szkoły – Lillę Liszcz oraz organizatorkę wydarzenia, nauczycielkę języka niemieckiego i angielskiego – Beatę Przeperską. W przygotowaniach do 4. edycji ogólnopolskiej akcji brała również udział nauczycielka historii – Mariola Kojder, która wraz z organizatorką wykonała zaproszenia i dekorację korytarza i klas.

Uczniowie szkoły zostali podzieleni na 2 grupy (I-III i IV-VI).  Dzieci z klas I-III słuchały powieści w wykonaniu 3 osób. Zaszczycili nas swoją obecnością Ewa Szymańska – miłośniczka książek, Janusz Szymański – zastępca prezesa Stowarzyszenia Trzebień oraz Mieczysław Goleński – sołtys wsi Stara Oleszna i jednocześnie dziadek naszego ucznia z klasy II.

Uczniowie klas IV-VI mieli okazję wysłuchać 3 następnych gości: pracownika Domu Ludowego ,,Jarzębina” z Trzebienia Agnieszki Faltyn, mamy naszego podopiecznego z oddziału przedszkolnego – Małgorzaty Czerwińskiej oraz Radnego Rady Gminy Bolesławiec – Andrzeja Szwedo.

Powieść "Lalka" była trudną lekturą dla maluchów, ale mimo to na piątkę umiały dostosować się wyznaczonego im zadania. Nawet dzieci 6-letnie wczuły się doskonale w atmosferę polskiej historii, literatury. Prawie przez 40 minut były jak zahipnotyzowane głosem czytających, którzy na bardzo wysokim poziomie umieli przypomnieć dzieciom największe dzieła polskiej literatury jako kontynuacji naszej narodowej tradycji.

Sześciu gości przelało nam myśl patriotyczną, która w  okresie zaborów  cały czas trwała, płonęła w Polakach. W ten sposób goście, dzieci oraz grono pedagogiczne pokazali jak należy pamiętać o naszej historii, wzmacniać poczucie wspólnej tożsamości, promować kulturę żywego słowa.

Praca naszych gości została nagrodzona wielkimi brawami. Na zakończenie naszej uroczystości otrzymali oni słodkie prezenty, które nawiązywały do Światowego Dnia Czekolady, który był obchodzony właśnie w tym dniu. Goście nagrodzili również dzieci słodkościami i słowami pochwały za ich cierpliwe i grzeczne wysłuchanie powieści.

Beata Przeperska 

 

Szkoła Podstawowa im. J. Kukuczki w Ocicach

Wszelkie przedsięwzięcia, mające na celu wspieranie czytelnictwa wśród naszych niezbyt zakochanych w druku Rodakach, w Szkole Podstawowej im. J. Kukuczki w Ocicach spotykają się ze szczególnie entuzjastycznym przyjęciem. Podobnie rzecz się miała w przypadku akcji Narodowego Czytania, w którą  nasi uczniowie zaangażowali się już po raz drugi.

Tegoroczne „czytanie” związane było z powieścią Bolesława Prusa  „Lalka”. Spotkanie zostało przygotowane przez uczniów klasy VI, którzy wcielili się w role ekspertów i zapoznali zebranych z najważniejszymi informacjami na temat autora „Lalki, jak i samej powieści. Nie obyło się, oczywiście bez odczytania obszernych jej fragmentów.

Na początek zebrani zostali zapoznani z samą ideą akcji Narodowego Czytania, jej celem oraz dotychczasowym przebiegiem. Następnie zaprezentowany został bogaty życiorys Bolesława Prusa, dodatkowo okraszony sporą kolekcją fotografii. Przed samym czytaniem lektury kolejne uczennice kl. VI  pokrótce przedstawiły jej treść, głównych bohaterów oraz wątki. Po takim naświetleniu naszego narodowego dzieła, przystąpiono do najważniejszej części spotkania – czytania! Każdy fragment poprzedzony był krótkim wprowadzeniem, dotyczącym miejsca akcji i bohaterów w nim występujących. Celem tego było maksymalne ułatwienie słuchającym odbioru tekstu. Akcja zakończyła się obejrzeniem filmowej wersji „Lalki” oraz dyskusją nad trafnością doboru obsady aktorskiej oraz rolą muzyki w dziele filmowym.

„Lalka” Bolesława Prusa nie jest ujęta w kanonie lektur obowiązkowych w szkole podstawowej. Ma to swoje uzasadnienie – tematyka i język powieści nie są sprzymierzeńcami odbiorców na poziomie klas II etapu edukacyjnego. Czy to oznacza, że nie należy o niej uczniom podstawówki  mówić? Otóż nie. Każdy kontakt z klasyką literatury polskiej będzie procentował, sztuka polega tylko na tym, aby w przystępny sposób przybliżyć samo dzieło, zasiewając w ten sposób, miejmy nadzieję,  ziarno pod późniejszy kwiat czytelnictwa…

Edyta Sienkiewicz