1. Kto musi wypełnić deklarację?
  2. Wypełnianie i złożenie deklaracji.
  3. Pobierz deklarację.
  4. Aktualizacja deklaracji.

 

1. Kto musi wypełnić deklarację?

Mieszkasz w nieruchomości, którą opiekuje się zarządca lub spółdzielnia.

W takim wypadku są dwie możliwości:

  1. Zarządca wypełnia swoje obowiązki dotyczące składania deklaracji i wnoszenia opłat na konto Gminy.
  • Złożenie deklaracji – nie musisz składać deklaracji do gminy. Prawdopodobnie będziesz tylko musiał złożyć u zarządcy oświadczenie z informacją, ile metrów kwadratowych mierzy zajmowany przez ciebie lokal i ile osób w nim mieszka. Zarządca złoży zbiorczą deklarację w której uwzględni Twój lokal.
  • Wpłacanie opłaty – Zarządca będzie wpłacać na konto Gminy opłatę o zagospodarowanie odpadami komunalnymi. Będzie ona sumą opłata wyliczonych dla poszczególnych lokali w nieruchomości. Możesz dostać od zarządcy informację o wliczeniu opłaty do czynszu.
  1. Zarządca nie chce wypełniać obowiązków dotyczących składania deklaracji i pobierania opłat.
  • Złożenie deklaracji – należy złożyć deklaracje indywidualnie do Urzędu Gminy.
  • Wpłacanie opłaty – Od Urzędu Gminy otrzymasz numer konta, na który należy przelewać opłaty za odbiór śmieci.

Jesteś właścicielem nieruchomości
Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości (mieszkania, budynku jednorodzinnego, komunalnego, spółdzielczego, wspólnotowego) i nie masz zarządcy, to musisz sam złożyć deklarację.

Nie jesteś właścicielem nieruchomości
Jeśli nie jesteś właścicielem nieruchomości, w której mieszkasz, możesz złożyć deklarację i ponosić  opłatę. Jednak najpierw ustal z właścicielem nieruchomości w której mieszkasz czy on już nie złożył deklaracji.

 

2. Wypełnianie i złożenie deklaracji.

Od 1.07.2013 Gmina Bolesławiec przejęła odpowiedzialność za odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, ich transport i zagospodarowanie. Sprawami administracyjnymi zajmuje się Urząd Gminy Bolesławiec a odbiorem, transportem i zagospodarowaniem Sp. z o.o. „COM-D” w Jaworze.

Jeśli jesteś właścicielem nieruchomości (np. domku jednorodzinnego, mieszkania w kamienicy/bloku) położonego na terenie Gminy Bolesławiec lub mieszkasz w nieruchomości na terenie Gminy Bolesławiec i sam podpisujesz umowy na odbiór odpadów, ta informacja jest dla ciebie. Od 1.07.2013 Gmina Bolesławiec przejęła odpowiedzialność za odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości, ich transport i zagospodarowanie. Zatem od 1 lipca to Gmina zawiera umowy z firmami, które będą zajmować się odbiorem odpadów, a właściciele nieruchomości będą płacić Gminie stałą miesięczną opłatę w formie podatku za odbiór ich odpadów komunalnych. Aby poprawnie wyliczyć wysokość opłaty i zgłosić ją Gminie, należy wypełnić i złożyć odpowiednią deklarację (tzw. deklaracja śmieciowa). Poniżej wyjaśniamy, jak to zrobić.

 

1a. Czy muszę się tym zajmować?

  • jeśli jesteś właścicielem nieruchomości (mieszkania, budynku jednorodzinnego, komunalnego, spółdzielczego, wspólnotowego) masz obowiązek złożenie deklaracji spoczywa na tobie i powinieneś czytać dalej.
  • jeśli nie jesteś właścicielem nieruchomości, w której mieszkasz, ale dotychczas to ty podpisywałeś umowę na odbiór odpadów komunalnych (np. według twojej umowy najmu to ty odpowiadasz za uregulowanie tej kwestii), obowiązek złożenia deklaracji spoczywa na tobie i powinieneś czytać dalej.
  • jeśli nie jesteś właścicielem nieruchomości, w której mieszkasz i zgodnie z umową najmu za odbiór odpadów odpowiada właściciel nieruchomości, nie musisz składać deklaracji do Gminy.


1b. Krok po kroku:

  • Najpierw wypowiedz umowę z obecnym odbiorcą śmieci (stan na dzień 30. czerwca 2013 r.)
  • Wypełnij deklarację o wysokości opłaty za odbiór i recykling śmieci 
  • Złóż deklarację o wysokości opłaty za odbiór i recykling śmieci
  • Co kwartał wpłacaj wyliczoną w deklaracji opłatę na otrzymane od  Gminy konto i segreguj śmieci zgodnie z zasadami.
  • Jeśli mieszkasz w bloku/kamienicy z zarządcom, nie martw się o pojemniki odpowiednia liczba zostanie podstawiona przez Gminę Bolesławiec.  
  • Jeśli mieszkasz w domku jednorodzinnym komplet pojemników tj. ciemnozielony 240l na odpady zmieszane, 120l żółty na plastik, 120 zielony na szkło i 120l niebieski na papier otrzymasz bezpłatnie od Gminy, musisz je tylko odebrać z Gminnego magazynu w Kruszynie przy ulicy Brzoskwiniowej 4 w każdą środę od godz. 14.30 do 15.00.

► KROK 1. Wypowiedzenie umowy.
Umowę z dotychczasowym odbiorcą odpadów komunalnych należy wypowiedzieć, aby od pierwszego lipca nie płacić dwóch opłat. W związku z tym, do odbiorcy odpadów składamy pisemne wypowiedzenie umowy z dniem 30.06.2013 r. Nie należy z tym zwlekać – niektóre umowy mają dłuższy okres wypowiedzenia, więc im szybciej je wypowiemy, tym krócej będziemy płacić podwójną opłatę. Jeśli umowa zaginęła, należy zwrócić się na piśmie do odbiorcy odpadów o wydanie duplikatu umowy i ją wypowiedzieć.

► KROK 2. Wypełnienie deklaracji.
Wypełnienie deklaracji służy obliczeniu kwoty, jaką co kwartał należy zapłacić za wywóz śmieci. Jak wypełnić deklarację? Należy ją  wypełnić samodzielnie z objaśnieniami znajdującymi się na 3 stornie deklaracji lub z pomocą podinspektora ds. gospodarowania odpadami komunalnymi Stefana Łuckiego w Urzędzie Gminy, pokoju nr 5.

► KROK 3. Złożenie deklaracji.
Wydrukowaną, wypełnioną i podpisaną deklarację składamy do 30 czerwca 2013 r. w Urzdzie Gminy Bolesławiec ul. Teatralna 1A. Można też po prostu wybrać się do jednego z tych miejsc i wypełnić deklarację na miejscu. Deklarację można też wysłać pocztą na wyżej wymieniony adres.

► KROK 4. Opłaty i segregacja odpadów.
Opłatę, którą wyliczyliśmy w deklaracji, przelewamy co kwartał na indywidualny rachunek otrzymany od Gminy. Płatność za odbiór odpadów następuje z dołu za kwartał, do 15marca, maja, września i listopada, czyli np. opłatę za styczeń, luty i marzec  2013 należy wnieść do dnia 15 marca.

► KROK 5. Odbiór pojemników.
Pojemniki można odebrać w każdą środę w godzinach od 1430 do 1500 na Gminnym magazynie w Kruszynie przy ulicy Brzoskwiniowej 4.

1c. Obowiązek aktualizacji deklaracji
Jeśli zmieni się metraż naszej nieruchomości (np. w przypadku rozbudowy), albo liczba jej mieszkańców, musisz poinformować o tym fakcie Gminę składając nową deklarację z uaktualnionymi danymi i nową stawką za odbiór odpadów.

 

3. Pobierz deklarację.

  • Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z terenów nieruchomości zamieszkałych []

4. Aktualizacja deklaracji.