Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przekazuje Przedsiębiorcom w naszym regionie informacje o produktach i formach wsparcia działalności gospodarczej, z których mogą skorzystać [Tarcza www artykuł_główny.docx (21,78KB)].
W ramach tarczy antykryzysowej, można ubiegać się w ZUS o:
- zwolnienie małych firm, zgłaszających do 9 osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.;
- świadczenie postojowe dla osób, które wykonują umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia, agencyjne, o dzieło);
- świadczenie postojowe dla samozatrudnionych;
- ulgę w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej – odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek.
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach tarczy antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:
- RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek [RDZ_artykuł merytoryczny_31.03.docx (28,87KB), Wniosek RDZ_PAPIER_31_03_2020_1.docx (63,64KB), Załącznik do wniosku elektronicznego RDZ.XLS (43,00KB), Instrukcja wypełnienia wniosku RDZ.DOC (635,00KB)], (załączniki: artykuł, wniosek, załącznik i instrukcja wypełnienia wniosku),
- RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający) [RSP-C_artykuł_merytoryczny_31.03.docx (29,55KB), Wniosek RSP-C_PAPIER_31.03.2020.docx (64,13KB), Instrukcja wypełnienia wniosku RSP-C.DOC (855,00KB)] (załączniki: artykuł, wniosek i instrukcja wypełnienia wniosku),
- RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność [RSP-D artykuł merytoryczny_31.03.docx (30,18KB), Wniosek RSP-D_PAPIER_31.03.2020.docx (59,94KB), Instrukcja wypełnienia wniosku RSP-D.DOC (700,00KB)] (załączniki: artykuł, wniosek i instrukcja wypełnienia wniosku),
- RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej [RDU_artykuł_merytoryczny_31.03.docx (26,47KB)Wniosek RDU_PAPIER_30.03.2020.docx (54,35KB), Instrukcja wypełnienia wniosku RDU.DOC (687,00KB)] (załączniki: artykuł, wniosek i instrukcja wypełnienia wniosku).
Wszystkie te wnioski są dostępne online - na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl.
Wnioski można złożyć:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem "tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).
Dostęp do materiałów nt. wsparcia, jakie można uzyskać z ZUS w ramach tarczy antykryzysowej, znajdą Państwo pod linkiem: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/tarcza-antykryzysowa-wsparcie-z-zus/2551371
Ponieważ wielu naszych klientów próbuje obecnie, w tym samym czasie korzystać z naszej strony internetowej www.zus.pl , w załącznikach udostępniamy Państwu również wszystkie druki wniosków oraz opisy poszczególnych usług (14 załączników).
W razie potrzeby proszę Państwa o kontakt telefoniczny z koordynatorem ds. komunikacji społecznej i edukacji legnickiego Oddziału ZUS, który odpowiada za kontakty z otoczeniem biznesowym (nr telefonu 502 006 094).
Mogą Państwo też skorzystać z pomocy doradców ds. ulg i umorzeń legnickiego Oddziału ZUS. Wykaz numerów telefonów do wszystkich doradców w Polsce znajduje się na stronie: https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/doradca-w-sprawie-ulg-i-umorzen.
Oddział ZUS w Legnicy
76 876 43 91 - nr tel. kontaktowego do doradców ds. ulg i umorzeń w Legnicy
ZUS uruchomił również specjalne infolinie do kontaktu dla klientów:
- ZASIŁKI, OPIEKA nr tel. 22 290 87 01 - pod tym numerem jesteśmy dostępni w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7-15:
- obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,
- obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły,
- PRZEDSIĘBIORCY nr tel. 22 290 87 02 i 22 290 87 03 - pod tymi numerami jesteśmy dostępni w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7-15
- obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców,
Cały czas działa również ogólnopolska linia ZUS – COT – tel. 22 560 16 00, dostępna w dni robocze (pn.-pt.) w godzinach 7-18.
Po wybraniu „0” (połączenie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy:
- 1 - Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA,
- 2 - Renty i emerytury,
- 3 - Zasiłki,
- 4 - Informacje dla ubezpieczonych,
- 5 - Informacje dla płatników,
- 7 - Wsparcie dla przedsiębiorców,
- 9 - Zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji.
Jarosław Babiasz / ZUS