By pogłębić wiedzę o wodzie, uczniowie Szkoły Podstawowej w Trzebieniu w dniu 9 kwietnia 2019 r. wybrali się na wycieczkę do „Hydropolis” we Wrocławiu w ramach projektu „Otwarty umysł – Twoją szansą na rozwój”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. W wycieczce brało udział 30 uczniów uczestniczących w zajęciach rozwijających zainteresowania, zorganizowanych w ramach ww. projektu, którego beneficjentem jest Gmina Bolesławiec.
„Hydropolis” to jedyny taki obiekt w Polsce i jeden z nielicznych na świecie. Wystawa znajduje się w zabytkowym, XIX-wiecznym podziemnym zbiorniku wody czystej o powierzchni 4000 m². Po przeprowadzeniu niezbędnych remontów budowlę przekształcono w Centrum Edukacji Ekologicznej i nadano mu nazwę „Hydropolis”.
Jest to ośrodek, w którym zastosowano różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, modele, repliki oraz dotykowe ekrany, by w sposób fascynujący ukazać wodę – jedną z najbardziej rozpowszechnionych substancji we Wszechświecie. Uczniowie mogli w dziewięciu strefach tematycznych poszerzyć swoją wiedzę o wodzie. Najbardziej przyciągnęły ich uwagę strefy: Planeta wody, Ocean życia, Historia inżynierii wodnej oraz Stany wody. Za pomocą monitorów dotykowych uczniowie mogli samodzielnie przeczytać artykuły popularnonaukowe, obejrzeć filmy czy też fotografie specjalistyczne. Najbardziej jednak zachwycił wszystkich film ukazujący powstanie wody we Wszechświecie, prezentowany na panoramicznym ekranie w pięknej scenerii, z niesamowitymi efektami dźwiękowymi. Różnorodność tematyczna oraz sposób zaprezentowania poszczególnych zagadnień zainspirowały uczniów do zadawania pytań, ale i do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi w strefach za pomocą różnorodnych technologii. Po zwiedzeniu obiektu z przewodnikiem, uczniowie mieli możliwość odpoczynku w strefie relaksu, a do wyboru były: Amazonka znajdująca się w strefie krajobrazowej wilgotnych lasów równikowych lub nadmorska plaża. Dostępna była również strefa rozrywki, oferująca m.in. gry i zabawy tematyczne czy też tunele sprawnościowe.
Po zwiedzaniu obiektu uczestnicy wycieczki wraz z opiekunami udali się na posiłek i krótki odpoczynek, w trakcie którego wymieniali się wrażeniami i robili pamiątkowe zdjęcia. Dzień ten na pewno zapisze się na długo w pamięci wszystkich uczestników tego wyjazdu. Uczniowie podczas zwiedzania „Hydropolis” nie tylko poznali wiele interesujących faktów dotyczących wody, ale również spędzili czas w sposób aktywny i przyjemny.
Danuta Płocharczyk-Pryka